***{ محتوای الکترونیکی و آموزشی برای فرهنگیان و دانش آموزان }***

***{ محتوای الکترونیکی و آموزشی برای فرهنگیان و دانش آموزان }***

اَللّهُمَّ عَجَّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَالْعافِیَةَ وَالنَّصْرَ
***{ محتوای الکترونیکی و آموزشی برای فرهنگیان و دانش آموزان }***

***{ محتوای الکترونیکی و آموزشی برای فرهنگیان و دانش آموزان }***

اَللّهُمَّ عَجَّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَالْعافِیَةَ وَالنَّصْرَ

نمونه محتواهای ریاضی تولید شده توسط نرم افزار جئو جبرا

در این محتوای الکترونیکی در فرمت ggb.* ارائه شده شما اثبات این مطلب را که مجموع زوایای مثلث 180 درجه می باشد را به خوبی مشاهده می کنید . در محتوای ریاضی دوم که بحث دوران را بررسی میکند با تغییر زاویه α دوران شکل پنج ضلعی را مشاهده می کنید این محتوا ها ی ارائه شده در کلاس درس می تواند به راحتی انتقال مفاهیم مورد بررسی را انجام دهد . امید وارم معلمان عزیز از این دو محتوا که کار دبیر ریاضی شهر تهران آقای پژوهان می باشد ، بهره کافی را  ببرند. برای مشاهده این محتوا ها باید نرم افزار (سبک) جئو جبرا روی رایانه شما نصب باشد .

این محتوا ها بسیار سبک می باشند و هرکدام از این محتوا ها فقط 5 کیلو بایت می باشد .







(مجموع زوایای مثلث 180 درجه می باشد)


(دوران شکل)




نرم افزار جئوجبرا یک نرم افزار ریاضیات پویا



نرم افزار جئوجبرا(Geogebra) محصول تیم متخصص با پشتیبانی دانشگاه سالزبورگ اتریش و سرپرستی مارکوس هوهن وارتر است.جئوجبرا یک نرم افزار ریاضیات پویا است که هندسه، جبر را به هم مرتبط می‌کند. این نرم‌افزار از یک سو، یک سیستم ترسیمی تعاملی هندسه است. شما می‌توانید به وسیله‌ی نقطه ها، بردارها، پاره خط ها، خط‌ها و مقاطع مخروطی، شکل‌های مختلفی را مثل توابعی که می‌توانند به صورت پویا تغییر کنند، بسازید. از سوی دیگر، می‌توان معادله‌ها و مختصات نقاط را مستقیماً وارد نرم افزار کرد. بنابراین جئوجبرا  توانایی بررسی متغیرهای عددی، برداری و نقاط را دارد. این نرم‌افزار همچنین، مشتق و انتگرال توابع را محاسبه می‌کند و دستورهایی مانند جذر گرفتن یا قدر مطلق را اجرا می‌کند. در نرم‌افزار جئوجبرا یک عبارت جبری برابر است با یک شیء در هندسه و برعکس.


محیط کاربری این نرم افزار به شکلی ساده طراحی شده است تا کاربر در هنگام کارکردن با آن دچار سردرگمی نشود.

صفحه‌ی کار جئوجبرا ، شامل یک پنجره‌ی گرافیکی و یک پنجره‌ی جبری می‌باشد. شما می‌توانید با ابزارهای هندسی موجود، اشکال هندسی را به کمک ماوس روی صفحه‌ی ترسیم بکشید و از طرف دیگر می‌توانید به طور مستقیم، ورودی ها، دستورها و توابع جبری را به وسیله‌ی صفحه کلید، داخل صفحه‌ی ورودی‌ها وارد کنید. هنگامی که نمایش گرافیکی همه‌ی اشیاء، در پنجره‌ی اشکال نشان داده می‌شود، نمایش عددی و جبری آن‌ها در پنجره‌ی جبری نمایش داده می‌شود.

صفحه‌ی کار جئوجبرا قابل تغییر است و می‌تواند طبق نیازهای دانش‌آموزان، تنظیم شود. اگر شما از جئوجبرا در مدارس راهنمایی استفاده کنید، ممکن است بخواهید پنجره‌ی عبارت جبری و محورهای مختصات را پنهان کنید و تنها با صفحه‌ی ترسیم و ابزارهای هندسی کار کنید و بعد‌ها ممکن است بخواهید دستگاه مختصات را با استفاده از صفحه‌ی شطرنجی، برای آسان کردن کار با مختصات عددی، معرفی کنید.

این نرم افزار قابل استفاده آموزگاران ارجمند ، دبیران گرانقدر متوسطه اول و دوم و کلیه دانش آموزان می باشد . این نرم افزار از زبان شیرین فارسی پشتیبانی می کند و نرم افزاری رایگان می باشد . لازم به ذکر است رایانه شما باید دارای نرم افزار جاوا باشد زیرا این برنامه مبتنی بر برنامه جاوا نوشته شده است  ، در زیر لینک دانلود برنامه جاوا را نیز قرار داده ام .

نرم افزار جئو جبرای ورژن 4  

راهنمای فارسی نرم افزار جئو جبرای4 

نرم افزار  جئو جبرای ورژن 5 آخرین ورژن تا 93/07/24    


نسخه پرتابل(قابل حمل در فلش مموری ها) نرم افزار جئو جبرا 

نسخه اندرویدی جئوجبرا ویژه تبلت ها و موبایل های اندرویدی 


دانلود نرم افزار جاوا نسخه 32 بیتی 


دانلود نرم افزار جاوا نسخه 64 بیتی

راهنمای تصویری فارسی نمودن منوها در  جئو جبرا

لینک کانال زیبای جئو جبرا (geogebra19@)در تلگرام : https://t.me/geogebra19

محتوای الکترونیکی تغییر حالت مولکول های آب


دراین محتوای آموزشی شمامشاهده می کنید حرکت اتمی مولکولهای آب را که ، با افزایش دما از یک انجماد ، لرزان و یک توری منظم جامد به گازهای باردار داغ ، چگونه تغییر می کند .

به وسیله تغییر دادن میله لغزنده دما شما می توانید دمای این نمونه آب نمایش داده شده ظرف را افزایش و یا کاهش دهید وجنب و جوش مولکول های متناظر با این دما و همچنین تغییر حالت آن را تماشا نمائید . این محتوای الکترونیکی درس علوم تجربی ، برای دانش آموزان ابتدائی و به ویژه پایه پنجم ابتدائی بسیار مناسب می باشد . امیدوارم به آموزگاران محترم در تدریس و به دانش آموزان عزیز در فراگیری تغییر حالت های مولکول های آب کمک نماید. این محتوا درقالب یک فایل اجرائی (EXE)می باشد . منتظر نظرات ارزشمند شما مخاطبین گرامی هستم .









محتوای الکترونیکی عدسی های محدب و مقعر

عدسی، یا لنز (به زبان انگلیسی: Lens) از ابزارهای نوری است که نور در اثر عبور از آن می‌شکند و همگرا یا واگرا می شود. عدسی‌ها از ماده‌های شفاف مانند شیشه و پلاستیک ساخته می‌شوند. عینک طبی و ذره‌بین و لنز دوربین‌های عکاسی و دوربین دوچشمی همه با عدسی ساخته شده‌ اند. عدسی ها از نظر شیوه شکست نور در آن ها به دو دسته همگرا (محدب یا کوژ) و واگرا (مقعر یا کاو) تقسیم می شوند. در این محتوا شما با قرار دادن عدسی صحیح در مکان مناسب باعث  عبور درست نورها از خروجی های همرنگ خود می شوید .

این محتوا در جهت یادگیری شکست نور در هنگام عبور از عدسی ها به معلمان گرانقدر و دانش آموزان عزیز کمک می نماید . این محتوادر قالب یک فایل اجرائی (EXE) ارائه شده است و نیازی به برنامه خاصی برای اجرا نمی باشد .




محتوای ریاضی اشکال دوبعدی ویژه پایه پنجم و سوم ابتدائی


این محتوای الکترونیکی در مورد اشکال دوبعدی و خصیصه های آنها از قبیل تعداد اضلاع ، تعداد زاویه ها و تعداد خطوط  تقارن می باشد . همچنین در این محتوای آموزشی انواع زاویه ها از قبیل زاویه های تند  زاویه باز و زاویه قائمه و نیم صفحه مورد بررسی قرار گرفته و به وسیله  آزمون هایی بررسی این نوع زاویه ها در اشکال دوبعدی صورت پذیرفته . این محتوای ریاضی در قالب یک فایل اجرائی (EXE) ارائه شده و نیاز به برنامه خاصی برای اجرای آن نمی باشد .این محتوا ویژه پایه سوم و پنجم ابتدائی می باشد . از نظرات ارزشمند خود بنده را بی بهره نسازید .






محتوای تربیت بدنی برای انجام نرمش های پشت میزی

تقریباً همه افرادی که برای مدت طولانی و مداوم از رایانه استفاده می کنند، دچار مشکلاتی در نواحی مختلف بدن مثل گردن، کتف، کمر، دست، پا و چشم ها می شوند. فشار ناشی از نشستن نادرست و استفاده از میز و صندلی هایی که با استانداردهای لازم برای سلامتی تطبیق ندارند، در صورت تداوم می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بدن فرد وارد کنند. از جمله این آسیب ها می توان به سندرم مچ دست، گردن درد، کمردرد شدید ، خستگی و کاهش دید چشم اشاره کرد. خوشبختانه با نرمش های بسیار ساده ای می توان از این آسیب ها جلوگیری کرد.لذا در این محتوا ی تربیت بدنی شما با تصاویر 24 نرمش  پشت میزی آشنا می شوید که به راحتی قادر به انجام آنها خواهید بود . امید است با انجام این نرمشها از مشکلات فیزیکی پشت میز نشینی رهایی یابیم . این محتوا در قالب یک فایل اجرائی ارائه شده است .


محتوای ریاضی بسیار زیبای مخصوص ترسیم نمودار توابع

به جرات می توان گفت ، این محتوای الکترونیکی یکی از بهترین محتواهای ریاضی ویژه رسم انواع نمودار توابع و نامعادله ها می باشد . در این محتوا که تقریبا می توان گفت در همه مقاطع ما قابل استفاده می باشد ، رسم هر نوع تابعی تقریبا امکان پذیر می باشد .

با این محتوا نمودار توابعی نظیر :

1)Y=aX+b

2) Y=aX^n+bX^n-1+...c

3) Y=cos(x)+sin(x)+c هر نوع توابع مثلثاتی sec(x) , ArcSin(x)+c

4) هرنوع توابع لگاریتمی و نپری Log(x) ,Ln(x) ,e^x

5)انواع نامعادله ها Y < aX^n+bX^n-1+...+c

و . . .

در مقطع ابتدائی برای تدریس مختصات نقاط و در مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم برای رسم نمودار توابع کاربرد دارد.  برای رسم نمودارها از 6 رنگ می توانید استفاده کنید و با تیک دار کردن گزینه افزودن تابع می توانید چندین نمودار تابع با هر یک از رنگ های موجود ترسیم نمائید . با کلیک مثلث  سیاه رنگ بالای علامت مساوی می توانید هریک از علامت های نامعادله را انتخاب کنید .و با کلیک روی مثلث سیاه رنگ در روی مربع آبی رنگ ، مابقی رنگها نمایان می گردد لذا با انتخاب هریک از رنگها ، نمودار شما با آن رنگ نمایان می شود .

این محتوا در قالب یک فایل اجرائی (EXE) ارائه شده و با دبل کلیک قابل اجرا می باشد . امیدوارم مورد اقبال دانش آموزان و فرهنگیان عزیز ، قرار بگیرد.


محتوای آموزشی نور و رنگ

به هنگام ترکیب نورها، سه نور اصلی هستند که همهٔ دیگر نورها را می‌توان با ترکیب آن‌ها به‌دست آورد. این سه نور یا رنگ سه رنگ بنیادین ناهمسان هستند و شامل قرمز، آبی و سبز می‌شوند.

ترکیب این سه نور، نور سفید را به‌دست می‌دهد و نبودن هیچ‌یک از آنها سیاهی است. به کمک این محتوای الکترونیکی این مفاهیم را برای دانش آموزان می توان به راحتی جا انداخت .در این محتوای آموزشی روش بدست آمدن رنگهای سفید ، سیاه ، زرد  ، سرخابی ، فیروزه ای آبی سبز و قرمز از تابش نور خورشید بر اجسام را نمایش می دهد . این محتوای علوم تجربی در قالب یک فایل اجرائی (EXE) می باشد و با دبل کلیک اجرا می شود .